this post was submitted on 14 Nov 2025
1 points (100.0% liked)

Selvgjort er velgjort

355 readers
2 users here now

For alle dine gør-det-selv projekter.

Tak til /u/DapperDiscoFapper for grafikken.

founded 3 years ago
MODERATORS
 

I søndags på det mentale barometer delte jeg et billede af at jeg var gået i gang med at hækle en karklud for at stresse af. Nu er jeg så blevet færdig og har stolt lyst til at dele resultatet. Den er blevet vildt tyk og lækker.

you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
[–] TDCN@feddit.dk 0 points 7 months ago* (last edited 7 months ago)

Det kender jeg godt. Tror det er vigtig ikke at sætte standarden for højt. Den første klud jeg lavede var jeg ret ligeglad om den blev perfekt. Jeg hæklede bare derud af og skiftede lidt teknik undervejs for at prøve det lidt af. Det er jo bare en klud så hvis den er lidt skæv eller der er småfejl så er det jo lige meget. Den her på billedet er også forkert i siderne da jeg manglede en maske fra staten af som jeg først opdagede senere, men jeg fortsatte bare med samme kant hele vejen op og så hæklet rundt langs kanten til sidst for at skjule det lidt. Igen, det er jo bare en klud. Mangler du en maske så bare hækle 2 i 1 maske eller spring over hvis du har for mange og så er det fikset til den næste række. Det handler om at øve sig uden at være bange for at fejle.

@Klorofyl@feddit.dk

Hende her er rigtig god at lære fra.
https://m.youtube.com/watch?v=XG82P8cD3K0

Tip: jeg var super forvirret i starten om hvilken vej rundt om nålen man skal gøre tråden. Der viser sig så at det egentlig ikke rigtig betyder så meget. Så længe du bare gør det samme hver gang. Der er ikke noget rigtigt eller forkert, bare forskellige metoder. Hvis du vil undersøge nærmere så søg på "crochet yarn over vs under" traditionelt og det "rigtige" er vidst "yarn over" men gør hvad du synes er nemmest.