this post was submitted on 09 May 2026
1 points (100.0% liked)

Feddit.dk

1423 readers
6 users here now

Et meta-forum for nyheder, meddelelser og debatter omkring Feddit.dk i sig selv.

Man er også velkommen til at poste her hvis der ikke er nogen andre fællesskaber der passer.

founded 3 years ago
MODERATORS
 

Jeg er stadig meget ny i fediverset. Så: har I/man både en #lemmy konto og en #mastodon konto? Hvad er for/imod?

top 12 comments
sorted by: hot top controversial new old
[–] SorteKanin@feddit.dk 0 points 1 month ago (1 children)

Jeg har personligt aldrig rigtig været til microblogging, så jeg har kun Lemmy. Men jeg synes det er meget fedt at dem der er på Mastodon også kan deltage her :)

[–] mittoken@feddit.dk 0 points 1 month ago

Jeg kommer mest fra Reddit, så lemmy føles mest naturligt for mig. Jeg må nok give det noget tid og gå på opdagelse og finde en balance der passer til mig.

[–] Twanquility@feddit.dk 0 points 1 month ago (1 children)

Fordelen med en lemmy konto er at du kan lave opslag på/til en lemmy server.

Ulempen er at du ikke kan lave opslag på din egen væg, ligesom du kan på mastodon.

Sådan lige umiddelbart

[–] mittoken@feddit.dk 0 points 1 month ago (1 children)

Gir mening. Har du osse en mastodon konto?

[–] Twanquility@feddit.dk 0 points 1 month ago

Ja, men den er til ikke-anonym personlig brug.

Fordelen er også at man kan følge enkelt-konti/personer. På den måde fungere det meget som twitter/instagram.

[–] Sommerhave@venner.network 0 points 1 month ago* (last edited 1 month ago) (1 children)

@mittoken tænker det kunne være sjovt, at svare fra mastodon.

Jeg bruger den ikke meget til skriv, der er der noget mere nært og hyggeligt ved Feddit. Lidt mere det lille bysamfund, hvor mastodont er mere brede vidder (vider? Der blev jeg lige i tvivl 😂)..

Anywho jeg bruger selv to forskellige instanser.

[–] mittoken@feddit.dk 0 points 1 month ago

Tak! det giver mening og svarer meget til min oplevelse

[–] autoexec@lemmy.blahaj.zone 0 points 1 month ago (1 children)

Jeg startede kun med en mastodon konto, men feedet er for anderledes ift. hvad Lemmy ligger op til så lavede en ny bruger. Samme med Peertube og andre fødererede services, mastodon bruger indtil det er bedre med en ny bruger :)

[–] mittoken@feddit.dk 0 points 1 month ago (2 children)

Oplever du så fediverset som forbundet, eller er det mere flere adskilte og ikke-forbundne “verdener”?

[–] CarstenBoll@feddit.dk 0 points 1 month ago

Det er forbundet, men det er ikke altid at det føles sådan i praksis. Jeg har brugere mange steder, men kan også når det tager mig kommentere herinde med min Mastodonbruger når jeg lige falder over et opslag i mit feed.

[–] autoexec@lemmy.blahaj.zone 0 points 1 month ago

Jeg syntes at det er okay forbundet, men nogle hjørner ligger op til en anden presentation end andre.

Det er mere besværligt når grupper af instanser blokerer hinanden uden at folk forstår hvorfor de pludseligt ikke kan se deres venner længere.

[–] kwarg@mander.xyz 0 points 1 month ago

Jeg bruger dem begge to, og indtil videre foretrækker jeg Lemmy. Det er nemmere at følge indhold fra emner, du er interesseret i, via fællesskaber. Mens man i Mastodon følger bestemte personer.